Mee Jawa Batu 12: Sengaja Nyaman

mee jawa adalah antara menu pilihan utk breakfast warga Kuching. Walaupun dalam town area Kuching, byk stall Mee Jawa yg nyaman² tp ada satu tempat tok Mee Jawa nya pun boleh tahan and rasa 'jawa' nya 'pekat' juak kata urang.

Lokasinya di Batu 12, Jln Kuching-Serian betul simpang nk masuk ke CMM dan juak Sekolah Antarabangsa Yayasan Sarawak II.

Mun sik salah kwsn tok adalah kwsn perkampungan yang majoriti nya adalah masyarakat Jawa yang lahir di Sarawak/Kuching.

Tok adalah asalnya macam kedei kampung ajak. tapi lama-kelamaan nya jadi tumpuan atas sebab di kongsi info dan cerita nyaman nya mee jawa nya dalam social media, menyebabkan makin rami urang singgah ke sitok.

Ada waktu dan ketika tempat tok full house. bukan setakat dari kawasan berdekatan, bahkan kamek orang dari kwsn bandaraya kuching pun sanggup meredah sampe ke sitok untuk mkan mee jawanya.


Di sitok bukan setakat ada mee jawa ajak. makanan lain pun ada. ada stall laksa sarawak, stall sate, stall nasik ayam penyet dan stall kuih untuk dijadikan pilihan menu kitak urang.

Mee jawa tok keluar dari dapur owner tempat tok lah. Ada bbrp pilihan mee nya. ada daging, ada ayam, ada special. tapi sate boleh di order dari stall diluar tok ajak.

Dari segi harga, Alhamdulillah maseh harga yang berpatutan. Dari segi rasa, memang istimewa kerana mungkin tok adalah rasa mee jawa asli yang dimaksudkan oleh istilah 'jawa' pada nama mee ya.


Kerana mun ikutkan sekda sebenarnya mee jawa di tempat lain. cuma ada di Sarawak tok ajak istilah tok famous. Di Semenanjung nya biasanya disebut sbg mee rebus. tp sik brp pasti sama kah sik ramuan nya.

Di Sarawak tok kebiasaannya, mee jawa dimakan dgn kuah kacang & sate. mee jawa akan dihidang sekali bersama sate yg normally digelar mee jawa special.

#SimplySarawak
#samadirik











Menarik

Tun Taib Kembali ke Rahmatullah

Inilah Sarawak Sharing is Caring